Voor een Pdf-printvriendelijke versie van deze recensie Klik hier
Sluit venster

Boek en druk


Recensietekst


Bron



A.J. Hoogenbirk

Lena , druk 2, 56 blz.
Lena is een wees, opgenomen door hare tante, die haar met de andere kinderen in alle eer en deugd opvoedt tot een "braaf mensch", zooals zij zelve is. Maar tante, (oom is reeds gestorven) en nicht en het geheele gezin leven zonder God in de wereld. Een bezoek bij een kranke schippersvrouw, die op het gebed genezen wordt ('t is werkelijk gebeurd, zegt de Schrijver) brengt beweging in het hart van Lena, die geleidelijk veranderd, bekeerd wordt. Zij wordt huishoudster bij een apotheker, dien zij vier jaren, tot zijn dood toe, dient, en in wiens huis zij zeer veel geestelijke ervaring opdoet, en door den Heere tot hare levensroeping gevormd wordt. Na allerlei wederwaardigheden, waarin de trouwe zorge des Heeren blijkt, wordt zij bewaarschoolhouderes; ten leste trekt zij als de vrouw van een zendeling naar Indië. Het is een mooi verhaal; de lezer weet, hoe onderhoudend de heer HOOGENBIRIK vertellen kan. De stijl is gemakkelijk, vlot, los, misschien hier en daar wat al te. Maar het boekje zal met graagte gelezen worden, gelijk het vroeger reeds met gretigheid door de jeugd is genoten. Want wat vóór ons ligt, is een herdruk. Naar des Schrijvers eigen woorden bedoelde hij "te verhalen, hoe Lena tot hare bestemming kwam." God had een doel met haar. Dat doel weet God te bereiken op aanbiddelijke wijze. Rijk in leering is dit boekje. Dat kleine zaken groote gevolgen kunnen hebben; dat God een enkel woord kan dienstbaar maken tot eeuwig heil; dat het ware Christendom nog wat anders is dan naar de kerk gaan en Bijbellezen; dat wie waarlijk God vreest zegen rondom zich verspreidt, wordt hier treffend geteekend. 't Is goed, dat onze kinderen zulke dingen lezen, vooral als zij zoo natuurlijk en frisch worden voorgesteld. God zegene dit boekje voor jongen en ouden. Ook voor ouderen is het alleszins lezenswaard. Of wij dan niets hoegenaamd hebben aan te merken? Niet op de inkleeding van het verhaal, maar met Lena's bekeering kunnen wij niet goed vrede nemen. Zij is, gelijk de andere bekeeringen, die in het boekje voorkomen, wel wat methodistisch. "Het hart vernieuwend door het Woord" (blz. 7) ; "de kracht des Evangelies om de harten te vernieuwen" zijn uitdrukkingen, die nadere opheldering eischen. De waarde van de kinderpreek wordt nog al hoog geschat. En dan het onhebbelijke gebruik van "Heer" in plaats van "Heere" ! Papier, druk, bandje, illustratie, toonen, dat er naar gestreefd is, een onberispelijk geheel te leveren. Het zal zijn plaats onder de aanbevolen kinderwerkjes nog lang behouden.

Boekbeoordeling van Kinderlectuur voor de Zondagsschool door de Commissiën van "Jachin", 1903

Open Jachin-boekbeoordelingen.